WAT IS UW EERSTE MUSEUMERVARING?

In deze bijdrage vertelt Hannie Groen over haar eerste stapjes als jong meisje in een museum. Een plek die diep in haar herinnering zit. Wat is uw eerste ervaring? Vertrouw die ons toe. En wij plaatsen uw verhaal op de blog. 

______________________________________________

Het eerste museum. Een tijdlijn.


Door: Hannie Groen

Het is enkele jaren na de oorlog. Ik ben een jaar of elf, als mijn grootvader mij meeneemt naar  museum Boymans-van Beuningen. Ik ben nog niet eerder in de verwoeste binnenstad geweest. Het museum staat ongeschonden aan de rand van de brandgrens.  

Ik woon op Zuid. Mijn vader is soldaat in Indië. Omdat ik zo mooi Erlkönig kan spelen op het orgeltje bij mijn grootvader, mag ik met hem mee. Het museum is groot en indrukwekkend. Voor mij is het mooiste: het danseresje van Degas. Dat krijg ik op een ansichtkaart mee naar huis. 
Het danseresje zie ik later terug, in Landschap met touwtje springend meisje van Salvador Dali. Een heel groot schilderij van een gele zandvlakte met daarop een meisje met een springtouw. Het touw staat als een boog over haar heen. Dat springtouw vormt samen met het meisje een sleutelgat, en dat sleutelgat komt telkens in het werk van Dali terug.                     

Er is in Boymans meer dan Dali en Degas; er is de ruiter van Marini ,er is de Schroefboog (grote spijker) in de tuin van het museum, en als ik al veel ouder ben geworden de overweldigende tentoonstelling: Goden en Farao’s, in 1979. Daar ga ik voor in de rij staan. Vele malen. Waarom? Het is de tijdlijn, die mij interesseert.                                                                                                                 
Ik lees en herlees de tijdlijn. De geschiedenis van het Midden-Oosten en vooral van Egypte. Het beste uit het Egyptisch museum in Caïro. In de tijdlijn, on the side, de geschiedenis van Israël. Gereformeerd als ik ben opgevoed, ken ik alleen Israël. Ik zie wat er tegelijkertijd in die wereld gebeurd is, meer dan 2000 jaar geleden; hoe groot en rijk de Egyptische cultuur is. Ik ken alleen Jeruzalem en Bethlehem. Ik ken alle profeten en alle discipelen van Jezus, alle Bijbelboeken en alle psalmen. En ik ken de vijanden van Israël. Egypte was de vijand, de Filistijnen en de god Ba-al. Het is er allemaal tegelijkertijd en ik wist van niets.

Een grote sprong brengt mij naar het Stedelijk Museum in Schiedam. Een gebouw met klassieke zuilen voor de ingang. Er hangen schilderijen van Jan Schoonhoven. Ik zie het verbaasd aan. Dat wit, die reliëfs, die schaduwen. De zalen zijn oud, de vloeren lopen scheef. Hier ontstaat mijn eerste gedicht: een leeg huis. Met scheve vloeren en muren.

Een nog veel latere sprong naar Eindhoven. Ik heb een boek geschreven en zoek een schilderij voor mijn boekomslag. Ik heb een recensie gelezen over een grote tentoonstelling in het Van Abbemuseum van de Italiaanse schilder Nicola de Maria: ’Onaardse schoonheid op doeken van De Maria’. In dit ‘úniverso senza bombe’ zoek ik een schilderij uit dat heet: Finestraa Chiusaa Della Vitaa (de gesloten vensters van het leven). In de bibliotheek van het Van Abbemuseum helpen ze mij verder. Het contact met Nicola De Maria komt tot stand, en het boek ook.  

Ik wist toen nog niet dat ik later in Eindhoven zou komen te wonen. En Vriend zou worden van het Van Abbemuseum.                                                                                                                                                                                               
                                                                                                                                                            

Reacties

Populaire posts van deze blog