Posts

Afbeelding
  De architectuur van het Van Abbemuseum, over smaak en sociale identiteit door Piet van Bragt Covid 19 heeft op allerlei terreinen invloed. Zelfs op de architectuur van het Van Abbemuseum. De majestueuze ingang heeft zich verplaatst naar de achterzijde van het gebouw. Het museum is nu slechts bereikbaar over een zacht deinende toegangsweg over het water. Misschien iets te smal, want het wachten is op een tegenligger die de aanstaande bezoeker kennis laat maken met de waterhoudende kwaliteiten van de vijver. De voormalige ingang is definitief (?) gesloten en de twee stenen leeuwen hebben hun functie als wachter verloren. Ik vond in een antiquariaat het boek 'Lelijk gebouwd in Nederland' uit 1991 van Jaap Huisman, die als journalist over architectuur schrijft. In dit boek laat hij vijftig voorbeelden van verkeerde en smakeloze bouwkunst de revue passeren, vijftig voorbeelden van al het lelijks dat de Nederlandse architectuur heeft voortgebracht. Toen ik door h...
Afbeelding
  William Kentridge: Ik maak kunst, geen logica. door Piet van Bragt De studio in het Van Abbemuseum is niet de meest aantrekkelijke plek in het gebouw. Je voelt je er afgesloten van de rest van de wereld. Je mist het contact met het licht en de ruimte. Tentoonstellingen in deze ruimte ademen daarom een aparte sfeer die je nergens anders in het gebouw ervaart. William Kentridge met zijn installatie Refusal of Time [1] geeft de ruimte, misschien voor het eerst, zijn rechtmatige plek in het museum. Refusal of Time is een overweldigende ervaring. Toen Kentridge dit werk op de dOCUMENTA13 in Kassel voor het eerst toonde, was het een regelrechte sensatie. Het geluid van het wegtikken van de tijd, de pulserende machine die opduikt in het duister en die de filmbeelden met geluid en schaduw accentueert, de hallucinerende zwart-wit beelden op de schuin weggeplaatste schotten tegen de wand, laten de verwarrende betekenis van de beelden slechts langzaam ons bewustzijn binnensijpelen. Refus...
Afbeelding
  eadward muybridge door Piet van Bragt                                               Als Google aandacht schenkt aan zijn geboortedag, dan kunnen wij niet achterblijven. Vooral gezien het feit dat ik jaren over hem heb les gegeven.  Ik beschouw hem als een van de belangrijkste negentiende-eeuwse kunstenaars. Zijn werk heeft nieuwe wegen geopend en, gelukkig, ook enkele definitief dicht gegooid.  Met zijn  zoöpraxiscope kon hij van zijn foto's prachtige elementaire filmpjes maken maken waarmee hij het fenomeen beweging op een verrassende manier gestalte gaf. Zo was Muybridge   een van de pioniers van de moderne kunst. Een systeemonderzoeker! In 1850 verliet Eadweard  Engeland om in Amerika zijn geluk te beproeven. Daar ontmoette hij Silas Selleck, die daguerreotypieën maakte en hem enthousiast wist te maken voor de fotografie. Van 185...
Afbeelding
  De bibliotheek als kennisproducent door Piet van Bragt Het liefst betreed ik het Van Abbemuseum via de oude hoofdingang: het contrast tussen de architectuur van Kropholler en de bibliotheekarchitectuur van Maarten Van Severen is prachtig. Door de glazen wand verschijnt de bibliotheek als een veelkleurig glanzend sieraad. Is er een mooier welkomstgeschenk mogelijk bij het bezoek aan een in vele opzichten inspirerend gebouw? De bibliotheek van het Van Abbemuseum heeft een interessante geschiedenis. In de loop der jaren is zij uitgegroeid van een boekenkast op de kamer van directeur Wouter Visser (directeur van 1936 – 1942) tot het imponerende kenniscentrum van nu. Deze geschiedenis van de bibliotheek is beschreven door Diana Franssen, [1] en kunt u ook lezen op de website van het museum: bibliotheek online. Een bibliotheek is traditioneel een verlengstuk van ons geheugen. Maar de moderne bibliotheek heeft meer te bieden. Het is een kenniscentrum, ruimte voor ontmoetingen met g...
Afbeelding
  Donald Judd: vorm, volume, kleur en oppervlakte bestaat als iets op zich zelf. door Piet van Bragt Progression, 1969 Toen Rudi Fuchs tijdens zijn toenmalige directoraat in 1978 Donald Judd bezocht, ontmoette hij een recalcitrante en dwarse Judd. Fuchs zocht Judd op om hem een tentoonstelling in het Van Abbemuseum aan te bieden. Judd zag daar niets in. Hij was het moe om zijn kunstwerken steeds rond de wereld te laten reizen. Vond dat het tegen de aard van de kunstwerken was om ze heen en weer te slepen. Daarbij werden de werken ook nog al eens op allerlei domme manieren beschadigd en werden ze in rommelige en slechte ruimtes geëxposeerd. Daarbij had hij helemaal geen zin om telkens opnieuw zijn werken na te reizen en te constateren dat het weer helemaal mis was. Fuchs probeerde hem toch over de streep te trekken met het argument dat het lot van avant-gardekunst nu eenmaal zo was. Moderne kunstwerken zijn mobiel. De vaste stabiele plaatsen zoals voorheen in kerken, waren niet me...
Afbeelding
    Allan Kaprow: eye-opener tussen kunst en leven  door Piet van Bragt Misschien kwam u op het idee na het bezoek aan de tentoonstelling   Allan Kaprow_ Kunst als leven , uw keukenvloer te gaan reinigen met een wattenstaafje. Gefeliciteerd; na gedane arbeid van vier dagen was u een geïntegreerd deel van een kunstwerk. Of was u een van de beklimmers van de geldboom geweest bij de opening van de tentoonstelling? En toen u daar hoog tussen de takken zat, overdacht u wat de waarde van geldelijk bezit is afgemeten tegen de waarde van een handvol bladeren. Wat is hebzucht?   Het museum is dood, leve de kunst Tijdens arbeid kan men nadenken over het gegeven of kunst invloed kan uitoefenen op maatschappelijk controversiële onderwerpen. De geschiedenis geeft niet veel hoop, uitzonderingen daargelaten. Natuurlijk is er voor ons in Europa Joseph Beuys als pragmatisch beleidsmaker en visionair. Hij laat zien dat kunst iets op de agenda kan zetten waardoor de ac...
Afbeelding
  Allan Kaprow: Kunst als Leven door Piet van Bragt   De theatrale provocatie van de Amerikaanse kunstenaar Allan Kaprow staat niet alleen in de geschiedenis van de kunst. Denk slechts aan de manifestaties van Dada, de pogingen van Marinetti om een futuristisch theater van schokeffecten en gekte te creëren en de Merzbau van Kurt Schwitters in de eerste helft van de twintigste eeuw. Later, na 1945, ontmoeten we de theaterproducties van het trio Cage-Rauschenberg-Cunningham. Otto Piene vertoont zijn luchtballetten, Manzoni is er met zijn eetbare tentoonstelling en Yves Klein wordt bekend met zijn concertant begeleide antropometrie ë n. Al deze theatrale provocaties hadden het doel om kunst en leven met elkaar te verbinden en zich daardoor verder uit te breiden buiten de traditionele kunstpraktijken.   Allan Kaprow werd in 1927 geboren in Atlantic City en stierf in 2006 op 5 april. Na een architectuurstudie aan de New York University van 1945 tot 1949, neemt hij tekenl...
Afbeelding
De tuin van het museum, op dit moment is de tuin van kleur veranderd, want als we nu naar buiten kijken zien we dat de wereld opeens wit is geworden. Sneeuw en kou, gedachten over een mogelijke Elfstedentocht, kinderen op sleetjes, wintersport in eigen land. Maar over enkele dagen is alles weer normaal Het gras wordt weer groen en de wandelschoenen verzamelen weer modder en natheid. Laten we weer genieten van de tuin en ons groene landschap. Gelukkig is de tuin van het museum een prachtig voorbeeld en een stimulans om van de natuur te genieten.  D e tuin van het museum door Piet van Bragt Je bent er voorbij gelopen voordat je het weet. En het is nog wel het eerste kunstwerk dat het Van Abbemuseum aan de stad Eindhoven schenkt! En daarmee bedoel ik niet het beeld van Rodin, met de gestalte van Honoré de Balzac, maar de plaats waarin het beeld zich bevindt, de tuin. Voor velen slechts een stuk groen dat met de loop der jaargetijden telkens van beeld verandert. Maar voor de echte li...