Allan Kaprow: eye-opener tussen kunst en leven

 door Piet van Bragt



Misschien kwam u op het idee na het bezoek aan de tentoonstelling  Allan Kaprow_ Kunst als leven, uw keukenvloer te gaan reinigen met een wattenstaafje. Gefeliciteerd; na gedane arbeid van vier dagen was u een geïntegreerd deel van een kunstwerk. Of was u een van de beklimmers van de geldboom geweest bij de opening van de tentoonstelling? En toen u daar hoog tussen de takken zat, overdacht u wat de waarde van geldelijk bezit is afgemeten tegen de waarde van een handvol bladeren. Wat is hebzucht?

 






Het museum is dood, leve de kunst

Tijdens arbeid kan men nadenken over het gegeven of kunst invloed kan uitoefenen op maatschappelijk controversiële onderwerpen. De geschiedenis geeft niet veel hoop, uitzonderingen daargelaten. Natuurlijk is er voor ons in Europa Joseph Beuys als pragmatisch beleidsmaker en visionair. Hij laat zien dat kunst iets op de agenda kan zetten waardoor de actualiteit levend wordt en kritiek een kans krijgt. In Amerika was er Allan Kaprow, èn filosoof èn kunstenaar en in zekere zin maatschappelijk activist. Hij wilde door zijn acties intermenselijke relaties beïnvloeden, met mogelijk indirecte invloed op de actuele maatschappelijke context. De tentoonstelling in het Van Abbemuseum liet niet alleen zien hoe deze visionaire kunstenaar zijn idee over kunst, musea en maatschappij ontwikkelt, maar -en dat is het bijzondere- hoe hij de toeschouwers in participanten in het kunstproces verandert.

Het museum is voor Kaprow een dood instituut. Kunst is voor hem in de eerste plaats persoonlijke ervaring en interactie. Een museum kan daartoe bijdragen door de bezoekers uit te dagen. Dan wordt kunst een proces in de intermenselijke sfeer en niet een object aan de muur dat bewonderd kan worden. Hopelijk is na de confrontatie met Allan Kaprow in Eindhoven kunst niet meer datgene wat het daarvoor was. Allan Kaprow fungeert als intermenselijke eye-opener. 






Mediation  en Action

De tentoonstelling berustte op twee principes: Museum of Mediation en Agency for Action. Mediation betekent dat Kaprow de toeschouwer uitnodigt om deel te nemen aan een van zijn vele happenings, environments en activities. De tentoonstelling laat objecten en documentatie zien, die de kijkers moeten stimuleren om te participeren, actie te ondernemen. In drie zalen, centraal gelegen in de tentoonstelling, ligt een deel van het enorme werkarchief dat Kaprow verkocht aan het Getty Research Institute in Los Angelos. De rijkdom van zijn kunstfilosofie wordt zichtbaar in ongeveer 300 bladen  met teksten, tekeningen en andere bronnen. Belangrijk zijn de ‘scores’ , - partituren- voor zijn happenings en activities. Zij kunnen voor u een start zijn om deze ervaringen vorm te geven in uw eigen leven. 







Bij het formuleren van het principe Agency for Action worden alle afdelingen van het museum  benoemd tot educatieve doelen. Er moet iets gebeuren vanuit het museum om een bijdrage te leveren bij het tot stand komen van een betere wereld en maatschappij. Volgens Kaprow kan dat door het organiseren van happenings:  in het kader van deze manifestatie door ‘reinvent the invention’: door heropvoering van zijn happenings. Ze zijn niet bedoeld als visueel schouwspel, maar als activiteit om zelf te ervaren. In een zaal was het Bureau voor Actie gevestigd. De bezoekers werden hier uitgedaagd om mee te doen. In echte Ikeakasten – het dagelijkse leven geïntegreerd in kunst - liggen hand-outs van de Allan Kaprow Estate. U mocht ze meenemen, ter plaatse uitvoeren, eventueel thuis met vrienden, of gezellig op straat met voorbijgangers. Wat u maar wilt. Ook uw ideeën waren welkom. Er is een kantoorunit om uw ideeën op de computer te zetten, uit te werken, te fotograferen. U kunt helemaal uw gang gaan.

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog