El Lissitzky, vier nieuwe werken voor het van
Abbemuseum.
El Lissitzky, Zelfportret, brief aan Sophie Küppers, 1923
Als Paul Küppers, filosoof en
kunstcriticus op 7 januari 1922 op zijn drieëndertigste verjaardag sterft,
laat hij zijn vrouw Sophie en hun twee zonen Kurt en Hans achter. Het gezin
Küppers is redelijk welgesteld, maar zeker niet rijk. Sophie erft een goed
gemeubileerd huis en een fraaie collectie schilderijen van avant-garde
kunstenaars. Daarnaast erft ze het
“Kestner Gesellschaft”, een stichting van haar man Paul met als doel
avant-garde kunstenaars te helpen en te promoten.
Voordat zij El Lissitzky ontmoet heeft ze al kennis gemaakt met zijn werk.
In oktober 1922 wordt in Galerie van Diemen in Berlijn voor het eerst een
expositie geopend van jonge Sovjetkunstenaars. Eén van de
exposanten is El Lissitzky. Na de dood van haar man blijft zij geïnteresseerd
in het werk van de avant-garde en gaat zij naar de opening. De indruk die de
tentoonstelling op haar maakt is zo sterk dat die haar hele leven verandert. Ze
schrijft later: “Het was alsof de geluiden van een ongewoon optisch concert
donderend op mij neerkwamen, de harmonie van de contrasten fascineerden mijn
ogen. Hier kwam de vreugde van de kleuren in botsing met de koelte van de
ijzeren constructies. De “Proun” van Lissitzky maakte de meeste indruk van
alles op mij in dit veelzijdig overzicht”.
Brief aan Sophie Küppers, 1923 |
El lissitzky, Zelfportret met samovar, 1923
En dan zijn er de drie tekeningen die het van Abbemuseum geschonken heeft
gekregen van zijn promotors. Drie prachtige tekeningen van hem, op zijn ziekbed
in Zwitserland, die hij samen met zijn
brieven naar Sophie stuurt. Drie tekeningen vol ironie en menselijkheid. Drie
schetsen waarin hij met humor zijn eigen situatie relativeert: als “Affe van Palermo” balanceert hij tekenend en
fotograferend op een speelgoedtrein, als tuberculosepatiënt geeft hij zijn
longen verlichting met een samovar en in een zelfportret zweeft hij verbonden
met een dunne lijn aan een pomp door de lucht. Dus geen “Proun”, maar een
vrolijke schets!
El lissitzky, straatversieringen 1921 |
Het vierde kunstwerk is getiteld: “Proun, ontwerp straatversieringen uit
1921. Gouache op papier.” Daar zien we Lissitzky zoals we hem kennen, als
ontwerper, constructeur, typograaf en architect.
De stichting Promotors Van Abbemuseum heeft door deze schenking de
Lissitzky-collectie uitgebreid en er een ander genuanceerd menselijk gezicht
aan gegeven.
Reacties
Een reactie posten