Belangrijk werk van de Amerikaanse minimal-art kunstenaar Carl Andre bevindt zich in de collectie van het Van Abbemuseum. Zoals bij veel minimal-art kunstenaars is hun werk eenvoudig en doet het geen beroep op grote emoties. Toch is het werk waard om zorgvuldig te kijken. Dat geldt ook voor het werk van Carl Andre, die met zijn werk door middel van een eenvoudig object de ruimte wil doorbreken.
Carl Andre, de horizontale priapus
door Piet van Bragt
Carl Andre |
Twenty-fith steel cardinal, 1974 |
Carl Andre is een man van structuren, een structuur in
zijn meest elementaire vorm. In feite legt hij alleen maar de dingen achter
elkaar of hij stapelt ze op. Hiermee is zijn hele oeuvre in een notendop
beschreven. En zo ziet ook zijn leven er uit. Als spoorwegarbeider manipuleerde
hij lange aaneengesloten rijen spoorwagons. En zelfs zijn huwelijk eindigt in
1985 ook op die wijze doordat zijn vrouw Ana Mendieta, de performance
kunstenares, alle vierendertig gestapelde etages van hun flatgebouw in
Greenwich Village op indringende wijze langs ziet komen als zij naar beneden
valt. De beschuldiging dat hij zijn vrouw op zijn initiatief via het raam deze
opeenvolging van etages laat ervaren, wordt door de rechter uiteindelijk niet
bewezen geacht.
ALMOLE 2002 |
Brancusi is een kunstenaar die stapeling in zijn werk
toepast. Carl Andre bewonderde Brancusi, maar paste diens werkwijze in het
horizontale vlak toe. ‘Alles wat ik doe is de Eindeloze Zuil van Brancusi op de grond leggen” (…) ‘En de meeste
beeldhouwkunst is priapisch, met de fallus hoog in de lucht. In mijn werk ligt
Priapus op de grond’[2].
Reacties
Een reactie posten