Een
bespiegeling: De macht der muziek
‘Eigenlijk zou men moeten schilderen
met vloeibare muziek.’ (C.I. Ponsaers)
DIE MACHT DER MUSIK
1918
Oskar Kokoschka
olieverf op doek
104,5 x 154,3 x 6 cm (incl. lijst)
door Lisette Almering
Expressie
Warme, broeierige kleuren, pasteus opgebracht bij de
weergave van twee beweeglijke figuren op een in het oog springend schilderij
van Kokoschka, dit is opnieuw een kunstwerk uit de Van Abbecollectie dat vragen
oproept. Links zien we een vrouw in groen en kil geel geschilderd met een lila
bloem in haar hand; ze blaast op een instrument. Rechts keert een jongeman in
warme kleuren afgebeeld, enigszins in elkaar gedoken en zijn handen afgewend,
zich wanhopig (?) van haar af. In de verte loopt een dier weg. De achtergrond
is donker, overwegend blauw.
Bronnen leren dat Kokoschka op dit schilderij zijn persoonlijke gevoelens tot
uitdrukking bracht. Hij keerde onlangs terug uit de oorlog en er kwam een einde
aan zijn turbulente liefdesrelatie met Alma Mahler, de echtgenote van componist
Gustav Mahler. We zien de strijd tussen de seksen, waarbij de vrouw, zoals in
Kokoschka's persoonlijke leven, de man betovert en tot wanhoop drijft. De
oorspronkelijke titel luidde 'Die Schwachheit und die Stärke', maar de schilder
wijzigde de titel toen het schilderij af was. De compositie verraadt zijn
emoties: een jongeman ingeklemd rechtsonder (de schilder), een vrouw (Alma) die
hem weg of omverblaast, maar ook een bloem aanbiedt, een teken van schoonheid
(liefde, muziek), aantrekking en afstoting komen hier samen, en het wegvluchtende,
donkerbruine beest, een aangeschoten dier (nogmaals nadruk op het verdriet van de
gekwetste kunstenaar).
De kleurkeuze van het schilderij is kenmerkend voor het Duitse expressionisme. Kokoschka
schilderde geen realistisch beeld maar een persoonlijk, expressief schilderij
en koos felle kleuren om het verhaal te versterken. Hij raakte destijds zowel
gefascineerd door de expressionistische kunstenaarsgroep ‘Die Brücke’, als door
werk van avant-garde kunstenaars zoals Kandinsky, Chagall en Nolde. Op basis
van deze vernieuwende kunst, ontwikkelde Kokoschka zijn persoonlijke stijl.
De betovering
Betoverende muziek, dat is een bekend fenomeen. Op YouTube vinden we Kokoschka’s schilderij muzikaal ondersteund door "Just Ideas" van Mitchel Forman (piano) en Bill Evans (sax):
Geluidsfragment: Die macht der Musik,
Daarbij staat de vraag: ondersteunt de muziek het schilderij of ondersteunt het
schilderij de muziek? Mogelijk is er sprake van tweerichtingsverkeer, van
kruisbestuiving.
Voormalig museumdirecteur Rudi Fuchs zei in 2017 over het schilderij: “Het was
omstreeks 1955 dat mijn klas door de geschiedenisleraar werd meegenomen naar
het Van Abbemuseum. Ik weet niet meer of er een aanleiding was. Maar het moet
toen zijn geweest dat ik voor het eerst ‘Die Macht der Musik’ zag, dat
schilderij uit 1918 van Oskar Kokoschka dat zo fantastisch en overweldigend zat
volgepakt met verf en kleur. Wat ik toen bij het zien voelde, is niet meer
terug te halen. (…) Van alle schilderijen in het museum overdonderde de
Kokoschka het meest door de compactheid en de exuberantie van zijn smeuïge
kleuren.” Het schilderij betoverde Fuchs. Bovendien is de betovering van een
man door een vrouw ook niet vreemd. Denk bijvoorbeeld aan mythische godinnen
zoals Gaia, Ishtar, Isis of Aphrodite; vrouwen/tovenaressen lijken in de
meerderheid...maar het bekende nummer ‘I put a spell on you’ werd geschreven
door een man. Er bestaan echter ook bloedstollende versies van Nina Simone en
Annie Lennox.
Welke muziek ons betovert dat wordt uiteraard bepaald door persoonlijke smaak.
Het aanbod is in ieder geval enorm.
Vanwege de lockdown zijn helaas veel concerten afgelast. De Beethoven en Mahler
festivals zijn één jaar uitgesteld en intussen is het Diepenbrockjaar
aangebroken. Die festivals zo maar voorbij laten gaan, dat zal gelukkig niet
gebeuren. Muziek van Beethoven is te beluisteren vanaf 8 april in het
Concertgebouw te Amsterdam. Het Mahlerfestival wordt op 18 mei geopend, al zijn
de concerten slechts toegankelijk voor een beperkt publiek vanwege corona. En
dan het Diepenbrockgedenkjaar ter gelegenheid van het honderdste sterfjaar van
de relatief onbekende, ondergewaardeerde componist. Kenners menen dat die
onderwaardering komt omdat hij niet dat éne beroemde stuk schreef, geen groot
vioolconcert, geen symfonie, geen strijkkwartet, geen sonate. Toch blijkt zijn
muziek de moeite waard.
Kortom: er is genoeg ‘moois’ om ons op te verheugen, om vooraf al lezend of
luisterend te ontdekken, om ons door te laten betoveren…de macht van de muziek
kan immers ook positief uitvallen!
Een schilderij met bijvangst
Waar een
schilderij uit 1931 ons al niet kan brengen? Van Kokoschka naar Mahler, die
meende dat ‘(…) het belangrijkste in de muziek niet in de noten stond’, en van
Mahler naar Diepenbrock. De Nederlandse componist Alphons Diepenbrock en Gustav
Mahler kenden elkaar heel goed. Dirigent Willem Mengelberg voerde beider werk
regelmatig uit, al moest Diepenbrock soms ‘vechten’ voor een uitvoering van
zijn composities aangezien Mengelberg Mahlers werk prefereerde.
Mahlers composities inspireerden Diepenbrock evenals die van Debussy. Tevens
bevat zijn werk typisch Wagneriaanse chromatiek. Toch heeft Diepenbrocks muziek
een eigen karakter, een eigen schoonheid, maar blijkt moeilijk uit te voeren
muziek voor orkest en dirigent. Dirigent Ed Spanjaard zei tijdens een interview
op 13 januari j.l.: ‘Het lastige van Diepenbrocks muziek is dat bijna elk
moment mooi is. Dat geeft soms een wat meanderend gevoel. We maken een mooie
wandeling, maar hoe komen we er weer uit?’
Op bijgaande foto uit het stadsarchief Amsterdam wandelen de heren samen in Laren: links Mengelberg, in het midden Mahler en rechts Diepenbrock. Laatstgenoemde had er een (2e) huis en ontving hen er graag; het is 1906. Ze hadden ongetwijfeld veel gesprekstof. De heerlijke historische roman ‘Het grote zwijgen’ (2011) van Erik Menkveld biedt een inkijkje in hun levens.
Een schilderij, muziek en een boek openen een andere wereld en kunnen ons tijdelijk uit onze dagelijkse zorgen tillen. Misschien spreekt het advies van de bekende dichter en homo universalis J.W. von Goethe u aan: “Iedere dag wat goede muziek horen, uit een goed boek lezen, een mooi schilderij zien en een paar redelijke woorden spreken.” Goede muziek horen is eenvoudig mogelijk, een goed boek lezen doet wonderen voor het brein, dat mooie of inspirerende schilderij zien we voorlopig vooral online helaas … We tellen intussen de dagen dat de musea weer open mogen!
Reacties
Een reactie posten