Jan van Toorn, grafisch ontwerper met
charisma en ideaal
door Piet van Bragt
Jan van
Toorn is dood. Hij overleed vrijdag 13 november jongstleden op
achtentachtigjarige leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam. Jan van Toorn was
een van de grafisch ontwerpers die het Van Abbemuseum een gezicht gaven. Hij
paste ook goed in het gedachtegoed dat het Van Abbemuseum wil uitstralen. Zijn
maatschappijkritische visie kwam tot uiting in zijn grafisch werk. In de
opwindende jaren zestig en zeventig ontwikkelde hij een kritische stijl die
gespeend was van commerciële invloeden. Vorm is belangrijk, maar het komt volgens
hem voornamelijk op de inhoud aan, wat een principe is waaraan hij niet wilde
tornen.
tentoonstelling Van Abbemuseum 2014 |
Een goede
vriend van hem was de grafisch ontwerper Wim Crouwel. Een opmerkelijke
vriendschap, want inhoudelijk waren ze wat betreft hun werk het totaal niet met
elkaar eens, een feit dat meermalen leidde tot verhitte discussies. Crouwel
stelde zich niet maatschappij- kritisch op in zijn grafisch werk. Hij
beschouwde zichzelf voornamelijk als een apolitieke neutrale doorgever van
boodschap en materiaal. De ontwerpen van Jan van Toorn waren volgens Crouwel te
intellectualistisch en te theoretisch wat de leesbaarheid van het grafisch
ontwerp verhinderde. Maar grafisch ontwerpen is uiteindelijk voor Jan van Toorn
toch een vorm van communiceren die moet overeenkomen met de ervaring van de
dagelijkse praktijk, maar wel in samenspraak met de onderstroom van ideeën en
ideologie uit de politieke en sociaal-culturele werkelijkheid.
De
vormgeving van Jan van Toorn onderscheidde zich door een aantal voor hem
belangrijke principes. Zijn ontwerpmethodiek moest rationeel zijn, functioneel,
waarbij hij soms gebruik maakte van een abstracte beeldtaal. 'Vorm volgt
functie' was voor hem geen essentieel begrip, want de esthetica gaf hem de
vrijheid met een grote vormenrijkdom te kunnen werken. Met dien verstande dat het hem tevens de
vrijheid schonk om het dagelijks leven niet te nadrukkelijk te esthetiseren. Al
zijn ontwerpen dienen een hoger doel, een sociaal programma, waarbij hij
gebruik maakte van hoogwaardige technologie. Ontwerpen was voor hem zowel
moreel als esthetisch een systeem.
Jan van Toorn is tot op hoge leeftijd blijven werken. Het Van Abbemuseum bood hem in 2014 een overzichtstentoonstelling aan waarin hij voornoemde principes, engagement en esthetica samenvatte in wondermooie beelden. Toen waren wij vereerd hem ook in de Salon van de Vrienden te mogen ontvangen.
In 2014 ontmoette ik Jan van Toorn toen hij bezig was samen met zijn biografe Els Kuijpers, zijn tentoonstelling in te richten. Naar aanleiding van die ontmoeting schreef ik het volgende, waardoor het charismatische in de titel van dit schrijven duidelijker wordt.
Staging the message, 2014 |
Staging the message, The open work of Jan van Toorn
Jan van Toorn zat op een
morgen in de bibliotheek, rustig kijkend naar foto's, affiches en boeken. Els
Kuijpers, zijn biografe, was druk doende met het rangschikken van materiaal. Jan
liet het een beetje over zich heen komen, althans die indruk wekte hij. Zo zie
je maar hoe men zich kan vergissen. In feite zag hij alles, hield de
rangschikking bij van Els en zorgde ervoor dat hij precies centraal overzicht
hield. En tijd had voor een praatje.
'Jij werkt hier ook?
Natuurlijk moeten we elkaar dan kennen' . Dat was dus niet zo. Toen Jan zijn
ontwerpen voor het Van Abbe maakte was
ik met totaal andere dingen bezig. 'Zeg maar Jan, dat is makkelijker.'
De bijna nonchalante manier
van optreden en bewegen vond ik uiteindelijk niet terug in de tentoonstelling. Zijn ontwerp daarvan was uitermate secuur en gaf de indruk dat
niets over het hoofd werd gezien. Hoe je met nonchalance een accuraat resultaat
kunt bereiken! Dus, een vakman!
Loop maar eens door de gang
die het restaurant verbindt met het museum. De affiches boven je hoofd geven je
vanzelf de juiste cadans. Je realiseert je dat daar boven je hoofd een leven
van ontwerpen hangt. Daaronder in vitrines en tegen de wanden is de ondersteuning.
En dat hoort ook zo. Alles wat boven je is moet gedragen worden.
Dit is een tentoonstelling die
van de maker en van de kijker nauwkeurigheid verwacht. Zit dat niet in je aard,
jammer dan, je mist veel.
Gelukkig zag ik een affiche
van een tentoonstelling waarvan ik thuis in de kast de catalogus heb staan. Een
tentoonstelling die toen zoveel indruk op mij maakte, dat je dat nog steeds in
mijn beeldend werk kunt zien. Maar dan wel heel goed kijken en opletten!
Reacties
Een reactie posten