Icoon,
venster op de eeuwigheid
door Piet van Bragt
Denk niet dat kunst alleen in de grotere steden te vinden
is. Ik liep door Heythuysen, een dorp met in het centrum een kerk waarvan de
toren als een reusachtige vinger omhoog wijst naar het
goddelijke. Daarnaast staat een bijzonder gebouwtje, een kleine kapel in neoklassieke
stijl. De entree is afgesloten met een glazen deur, waardoor het interieur
zichtbaar is. De ‘Missiekapel’ wordt door regionale kunstenaars gebruikt om
installaties te tonen aan het voorbijgaande publiek. Ik stond stil en zag een
verrassend beeld. Een engel en een tafel, geplaatst boven een watervlakte, die
in beweging kwam door een vernuftig mechanisme, onder aan de tafel bevestigd.
Toen ik beter keek, bleek de engel alleen gesymboliseerd te worden door twee
vleugels, die na nadere beschouwing bestonden uit de twee vleugels van een ANWB
praatpaal! Daarachter hing een voorrangsbord, goudgeel als een Byzantijns
icoon, volledig geconcentreerd op het onzegbare. Jan C.M.Peeters, de kunstenaar, wil zoals hij
zelf zegt, dat de bezoeker van de kapel door licht- en watergolven in de
opwaartse sereniteit van het gotisch gewelf opgenomen kan worden.
Geluidstrillingen, lichtspiegelingen en hedendaagse symboliek creëren een
meditatief effect. De installatie wordt door de kunstenaar een beeldgedicht genoemd
en laat zien dat ondanks ontkerkelijking beelden niet aan betekenis hoeven in
te boeten.
Verder lopend kwam een ander beeld in mijn gedachten naar
voren. Een zeer bijzondere icoon, die misschien niet als icoon bekend staat,
maar wel de functie daarvan kan vervullen. Malevich schilderde zijn Zwarte
Vierkant waarschijnlijk in 1914 en
toonde het op de laatste futuristische tentoonstelling 0.10 in Sint-Petersburg.
Hij hing het zwarte Vierkant helemaal bovenaan in een hoek, in de ‘Gouden
Hoek‘, zoals de Russische traditie voorschrijft.
Voor Malevich was dit schilderij zijn belangrijkste
werk. Het is ook zijn meest radicale
werk en het definieert de oervorm van een schilderij. Het is zoals hij zegt
‘het gezicht van de nieuwe kunst en ‘de eerste stap van pure creatie’. ‘Hoogmoed’
was het volgens de kritiek en ‘het einde van de schilderkunst’.
Waarom behandelde Malevich dit werk als een icoon? Waarschijnlijk wil hij wat betreft afbeelding
geen enkele poging doen om het heilige in een figuur zichtbaar te maken. Voor
Malevich is dit schilderij ook het einde van de wereldse kunst, want het benadert
het absolute nulpunt. Vanuit dit
schilderij kan alles opnieuw ontstaan. Nieuwe kleuren, nieuwe vormen, nieuwe
gezichtspunten. Het Zwarte Vierkant is de metafoor voor het bereiken van het
‘niets’. Doordat hij radicaal de culturele, economische en sociale traditie
ontkende, ontdekte hij zijn eigen uniciteit in de wereld. Hij bevrijdt zich van zijn doelen en van zijn
artistieke aspiraties. Kunst is nu doelloos en omdat hij het nulpunt nadert
laat hij de context zien, de ruimte waarin het kunstwerk zich bevindt. En in
die ruimte creëert hij een podium waarin de beschouwer een deel van het
kunstwerk kan worden. De installatie is geboren.
De Icoon van Peeters kan niet ontstaan zonder het Zwarte
Vierkant van Malevich. Beiden zoeken in hun werk naar het metafysische, naar
het bovenzinnelijke. Het is voor hen mogelijk, zonder religieuze betrokkenheid,
de wereld betekenisvoller te maken en meer betrokkenheid te geven.
Reacties
Een reactie posten