Column


Geschiedenis en historisch bewustzijn

 door Piet van Bragt


Ingeburgerde historische gebeurtenissen, bijna vergeten?


Geschiedenis en historisch bewustzijn blijven een centrale rol spelen in de dialoog met de kunst en cultuur. Dit bepaalt de verhouding uiteindelijk die wij hebben met de tijd en onze waardering van het culturele klimaat. In de actualiteit waarin wij leven is het besef dat de natuur ons leven overstemt verdwenen. De fysica, de natuurwetenschappen, hebben de natuur van hun magisch karakter beroofd en onttoverd. In deze actuele tijd heeft de mens de mogelijkheden aangegrepen om de natuur definitief aan zijn eigen geschiedenis te onderwerpen, wat misschien de potentie van groei opent naar een nieuwe volwassenheid? Het begrip onttovering schrijft men toe aan Max Weber, hoewel Weber de term niet gebruikt, maar van demystificatie spreekt.  Processen in de wereld gebeuren volgens hem zonder daar een betekenis aan te hechten. De wereld verliest de mystieke significantie waardoor de wereld betekenisloos wordt. De Duitse socioloog Hans Joas bestrijdt deze visie dat verlies van mystieke betekenis moet leiden tot verlies van existentiële betekenis. In een lezing op de Radbout Universiteit in Nijmegen geeft hij een voorbeeld van dit proces. Hij zegt dat als 's morgens de zon opkomt terwijl men weet dat hij niet echt op komt, maar dat de rotatie van de aarde hiervoor verantwoordelijk is, men toch kan genieten van dit mooie natuurverschijnsel en dat men de esthetische waarde daarvan ten volle kan genieten. Wat betekent dat deze prereflexieve ervaring veel complexer is dan je reflexieve kennis van de wereld en je toepassing daarop. Er zijn volgens hem meer concepten nodig om demystificatie te duiden. Hij wijst naar categorieën als het heilige versus het profane, transcendent versus immanent, religie versus seculariteit en religie versus mystiek. Er is geen sprake van een continue geschiedenis, maar van een proces waar in een spanningsveld alle tegenstellingen samen komen.[1]

Reeds vanaf de oudheid poogt men de geschiedenis van de mens te doorgronden en daar lijnen in te ontdekken. Opmerkelijk is dat veel denkers hun heil zoeken in een fragmentarisering van de historische lijn: de geleidelijke voortgang van de intellectuele ontwikkeling van de mensheid, de primitieve begrippen, het ontstaan van wereldgodsdiensten, de geboorte van de moderne wetenschap, de industriële ontwikkeling, de technologie,  de kunstmatige intelligentie en vooral de evolutieleer die alles in een nieuw licht zet. Wil men dit complexe proces vangen in een eenvoudige analyse, dan ziet men dat graag de toevlucht gezocht wordt tot een lineaire driedeling in perioden. De voortgang van de mensheid in al zijn complexiteit is echter niet lineair, maar vertoont een golfbeweging. Culturen bloeien op, maar stagneren soms ook om grote en blijvende achterstand op te lopen. Denk bijvoorbeeld aan de vroege culturele ontwikkeling van China, de bloeitijd van de Islam en de vroege middeleeuwen. De Romeinse schrijver Lactantius  die vooruitgang niet belangrijk vond, zei het al in de vierde eeuw na Christus. Namelijk, dat kennis geen enkel doel dient. Kennis van natuurlijke oorzaken is volgens hem totaal onbelangrijk. Want, wat schiet iemand er mee op, is zijn stelling, als hij weet waar de Nijl ontspringt, of wat dan ook waar de geleerden over jubelen!



[1] http://www.ru.nl/radboudreflects/terugblik/terugblik-2017-0/terugblik-2017/17-03-22-the-power-the-sacred-lecture-by-hans-joas/

Reacties

Populaire posts van deze blog