De collectie nu:  Anselm Kiefer

Wie in het museum alle trappen van de nieuwbouw heeft beklommen, staat bij de laatste trede voor het grote werk van Anselm Kiefer: Märkische Heide. Kiefer vindt veel inhoud voor zijn werk in de geschiedenis. Vooral de recente Duitse geschiedenis is voor hem een bron. Kunst is voor hem geen entree naar de makkelijke momenten. Kunst ist schwer!
Piet van Bragt wijdt een beschouwing aan Kiefer en aan de inhoud van zijn werk.



Kijken naar kunst

Anselm Kiefer: "Kunst ist schwer, es ist nicht Unterhaltung".


Hebt u dat ook? U staat voor een kunstwerk, een schilderij, een sculptuur, een installatie. U kijkt langer dan de bekende 3 seconden en als u dan wegloopt beseft u dat u iets intrigerends gemist hebt. Dus u draait om en kijkt opnieuw. Maar het geheim zit opgesloten en kan zich voor u niet ontworstelen aan de vorm. Dus blijft u zitten met het bekende gevoel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar dat u als aardbewoner de toegang tot de hemel nog ontzegd wordt. Als u dat gevoel bij de ontmoeting bij het werk van Anselm Kiefer hebt, dan zijn wij gelijkgestemden. Misschien haalt u nu uw schouders op en gaat u verder met de loop der dingen van het dagelijks gebeuren. Maar het intrigerende beeld kan je blijven achtervolgen. In mijn geval wil ik dan wel eens op onderzoek uitgaan. Niet altijd, maar het werk van Kiefer dat ik voor het eerst in het Stedelijk Museum in Amsterdam zag, bleef op mijn netvlies plakken. Ik wist er geen weg mee. De dreiging, de onheilspellende boodschap die de werken uitstraalden,  achtervolgden me. En zo zag ik Märkische Heide in het Van Abbemuseum hangen en opnieuw stond ik stil en keek.


Het gewicht van de geschiedenis

Een heidelandschap, maar wel in het kerngebied van het Duitse Nazisme,  een historisch zwaarbeladen gebied in de Mark Brandenburg, vlak bij Berlijn. Rudi Fuchs, de oud-directeur van het Van Abbemuseum, wijdt in zijn boek 'Tussen Kunstenaars' veel aandacht aan Kiefer als moderne representant van de historische schilderkunst. Hij brengt in het begrip historieschilder veel accenten aan met betrekking tot Kiefer. De hedendaagse historieschilder, zegt hij, geeft niet een voor hem geschiedkundig waarheidsgetrouw beeld weer, maar hij creëert een vorm van historie in visuele vorm. Als de kunstenaar het thema zal herhalen,  zal de geschiedenis zich steeds opnieuw in een andere vorm vertonen. Hij illustreert de geschiedenis niet, maar interpreteert en bedient zich soms van voor hem bekende symboliek. En zo ensceneert Kiefer de historische gegevens blijkbaar. Hij gebruikt historische beelden, combineert ze meermalen met actuele gebeurtenissen om een andere betekenis op te werpen of vraag te stellen. Het schilderen maakt zich los van vaste feitelijke gegevens en hij gebruikt de historie om voor hem als individu een nieuw verhaal te vertellen. Kiefer speelt de ene feitelijke situatie uit tegen de andere, zoals hij bijvoorbeeld het werk van Piet Mondriaan gebruikt om de geplande invasie van Engeland door Hitler te verbeelden! De vorm van het raster van Mondriaan confronteert hij met de fotografische voorstelling van gelijke raampanelen in zijn schilderij Piet Mondrian - Unternehmen  Seelöwe" uit 1975. En waarom gebruikt hij het werk van Mondriaan? Piet Mondriaan is voor hem het voorbeeld van een kunstenaar die geestelijke spiritualiteit in zijn werk nastreeft, terwijl Kiefer een materiële werkelijkheid,' een spiritualiteit van het concrete'[1] zoekt, een spiritualiteit waarin de hemel en de aarde bijeengebracht worden en de geschiedenis ieders persoonlijke verantwoordelijkheid is. Kiefer heeft een andere boodschap dan Mondriaan. Hij wil niet de individuele mens veranderen, zoals Mondriaan beoogt, maar zijn doel is politiek van aard. Hij wil de wereld veranderen.

Gebarsten werkelijkheid

 Mythen en symbolen. Kiefer heeft een obsessie ontwikkeld voor de betekenis van de symboliek en de mythische verhalen van de Joodse Kabbala en Merkeda. De leer van de Kabbala en bovenal de leer van de Joodse mysticus en filosoof Isaak Luria over de schepping van de wereld levert hem beelden die zijn werk een extra betekenislaag kunnen geven. Vooral het verhaal van 'het breken van de kruiken' is voor hem essentieel.  Hierin vertelt Luria over Gods licht dat in de oerruimte stroomt en waarin Hij Zijn openbaring ontvouwt, de mystieke ruimte die Hij zelf heeft geschapen. Door het uitstromen van het goddelijk licht, de sefirot, dat in allerlei facetten ontleed kan worden, ontstaat deze schepping van de wereld. Het licht wordt opgevangen in de kruiken en zij zijn de bedding waarin het licht uitstroomt.  Maar als de kruiken breken kan het licht door de scheur de wereld verlaten. Zo vindt Luria een verklaring voor het kwaad in de wereld, het kwaad dat in essentie behoort tot de structuur van de werkelijkheid. In het breken van de kruiken vindt hij een antwoord op de vraag naar het kwaad en in deze leer van Luria herkent Kiefer de catastrofe die steeds opnieuw gebeurt.

"En op dat moment braken de kruiken. Dit is de bron van 'Schebirath ha Kelim' het breken van de kruiken is een catastrofe die voortgaat en die binnen ieder van ons gebeurt op elk moment, iets wat zich continu herhaalt…"[2]

Kiefer gebruikt mythen en symbolen om nieuwe betekenislagen te reconstrueren en om zo aan te tonen dat hij ronddwaalt in een gewonde wereld. Maar door de spiritualiteit concreet te maken, ze midden in de wereld te zetten, stelt hij vanuit die positie open vragen aan de hemel, waarin vooral in later werk steeds een beetje hoop doorklinkt. Maar Auschwitz is voor Kiefer het sublieme kwaad en na Auschwitz is het voor hem het grote probleem om hemel en aarde bijeen te brengen. 

Märkische Heide

Kiefer is een leerling van Joseph Beuys. Dat verklaart zijn passie voor engagement en voor de culturele, sociale en politieke werkelijkheid waarin wij leven. De visionaire politieke ideeën en zijn gevoel voor mythe en mystiek van Beuys konden bij Kiefer een voedingsbodem vinden. Kiefer toont de barbaarse kant van de Duitse moderne geschiedenis. "Niet om het nazisme te idealiseren, maar om het niet moedwillig over te slaan, om nooit meer te vergeten."[3] Er is een serie foto's waarop Kiefer de Hitlergroet brengt, "niet om me met Hitler te identificeren, maar om in contact te komen met die krankzinnigheid loop ik een stukje met hem op."[4] Kiefers eerste kennismaking met de geschiedenis van de oorlog was toen hij geluidsopnamen hoorden van toespraken van Hitler, Goering en Goebbels. Het was voor hem een dermate schokkende ervaring dat die uiteindelijk de basis voor zijn creativiteit bleek. "Het geluid ging recht door mijn huid. Niet alleen door de oren en het hoofd. Ik was eenvoudig gezegd in shock. En zo is het begonnen."[5]





[1] Wessel Stoker, Kunst van hemel en aarde, 2012

[2] ibid, pag. 165

[3] Ad de Visser, De tweede helft, 1998, pag. 308

[4] ibid, pag. 165

[5] Geciteerd in de catalogus van Anselm Kiefer in Royal Academy of Arts, 2014, pag.22


Reacties

Populaire posts van deze blog