Creativiteit ,
emotie en realiteit
door Piet van Bragt
Aarbleddak had oude ogen
En een jak van stierenvacht.
Wratjes waren op zijn droge
Wangen droevig aangebracht.
Door zijn bordkartonnen kamer
kaatsten in paniek geraakte
konken van zijn beeldhouwershamer
waar hij mee tevoorschijn maakte.
‘Scheppen’, riep hij ‘gaat van Au!
Hier moet nog wat suikerschuim,
Gaat vanzelf, zoals berouw.
Nog wat ronder. Bloedt mijn duim?’
Leo Vroman, Ballade
'Scheppen', riep hij 'gaat van au!' schreef
Leo Vroman in de jaren zestig. En ‘au’ is geen ratio, maar doet een beroep op
emoties. En emoties kunnen pijn doen.
Traumatische ervaringen kunnen een stimulans zijn om de essentie van
creativiteit te ontdekken. Als men creativiteit schematiseert in cirkels, kan
men het trauma als een centraal punt
zien dat deels in elke cirkel aanwezig is, waarbij de verschillende vormen van
creativiteit elkaar overlappen.
Marcel Roncken, Leo Vroman
Toch duidt de ’au’ in het gedicht van Leo
Vroman uitsluitend op pijn. En pijn is geen emotie. Pijn is het resultaat van
een aantasting van levend weefsel. Pijn kan wel emotie oproepen, maar is dat in
essentie niet. Signalen die samenhangen
met de aantasting van het weefsel roepen een bepaalt neuraal patroon op. Men
moet wel wéten dat men pijn heeft en dat bewust worden is een ander neurologisch
circuit. Emotie als gevolg van pijn kan bewegingen kleuren. Emoties kunnen de
wijze van denken bepalen bij het selecteren van informatie. Emoties kunnen de
lichaamshouding kleuren. Typerend is dat mensen hun loopgedrag wijzigen na het
aanhoren van verhalen over ouderen die langzaam lopen. Bij het lezen over het
thema macht blijkt dat men geneigd is de vuist te ballen. Men is dan beter in staat de betekenis van de
woorden die macht uitdrukken te verwerken.
De vraag blijft echter toch bestaan of er een relatie is tussen
creativiteit en een pijnprikkel. Vroman, als bioloog en hematoloog moet op de
hoogte zijn van dit neurale proces. Toch vindt hij als poëet de pijnprikkel
dermate uitdagend als hij weet dat een convergente gedachtestroom omgeleid kan
worden tot een proces van divergentie. Een convergent intelligent cognitief
proces wordt door de pijnprikkel verstoord en afgebroken. Men kent de
uitdrukking dat men op andere gedachten komt. Van Nietzsche weten we dat de
pijnprikkeling hem aanzette tot een verhevigde mate van creativiteit. "Elke
pijnlijke aanval stelde zijn vermogen op de proef niet het onderspit te delven,
elk herstel een wedergeboorte die bevestigde dat pijn lijden waarde had, omdat
het de prijs was die je betaalde voor openbaring, Te herstellen nadat je op het
randje van de dood had gebalanceerd - in de verbeelding of echt- , inspireerde
hem tot een hemelhoge creativiteit, aangezien hij dag na dag, alleen, steeds een
stapje dichter bij de leeftijd kwam waarop zijn vader was gestorven, blind en
geestelijk gestoord, aan hersenverweking,
de leeftijd waarop hij allang verwachtte dat hem hetzelfde lot beschoren zou
zijn." (Sue Prideaux, 2018)
Leo Vroman
schreef een prachtig gedicht. Het creativiteitsproces dat hij in het
gedicht zichtbaar maakt nodigt in ieder geval uit om dieper na te denken over
de scheppingskracht van pijn en emotie.
Reacties
Een reactie posten