Posts

Afbeelding
  Panamarenko: intelligentie is wat we gebruiken als we niet weten wat we moeten doen. door Piet van Bragt Panamarenko fascineert mij al een heel leven lang. Hoe is het mogelijk dat iemand een dergelijke vorm van absurditeit weet te scheppen waarmee hij een immense groep bewonderaars om zich heen weet te verzamelen. Want is het kunst? Niemand weet het. Velen hebben het gevoel dat het wel zo zal zijn, anderen hebben vraagtekens. Lezers met een gelukzalig gevoel bij de bedenksels van professor Zonnebloem uit de albums van HergĆ© begrijpen precies waar het bij Panamarenko over gaat. In ieder geval niet over het politieke en maatschappelijke besef waar het Van Abbemuseum aandacht aan besteedt, maar meer over de ernst van de dwaas. De titel van dit opstel is ontleend aan een uitspraak van de Franse psycholoog Piaget [1] . Het laat het vermogen zien om te zoeken en te tasten om een goede oplossing te vinden voor problemen als de gebruikelijke aanpak ontbreekt. Dat impliceert ‘oorspron...
Afbeelding
  Taal en teken door Piet van Bragt Een tekenaar dient te tekenen, een illustrator te illustreren, de fotograaf te fotograferen,de etser te etsen, de beeldhouwer zijn beeld te houwen, de lithograaf te lithograferen. En zo behoort de schrijver te schrijven, de dichter te dichten, de essayist behoort te 'essayisten', de verslaggever verslag te geven. Ieder behoort in zijn eigen hokje zoals de Nederlandse traditie voorschrijft. duidelijkheid voor alles, de grenzen moeten duidelijk afgebakend worden, ieder behoort zijn plaats te kennen. Taal en teken, woord en beeld hebben elkaar gevonden, sterker nog, ze worden door dezelfde persoon belichaamd als een nederige incarnatie van de aloude Homo Universalis. De jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw laat de allround moderne kunstenaar naar voren treden. Hij is werkzaam op allerlei gebieden van het kunstbedrijf en kan niet meer getypeerd worden als een   specifieke vertegenwoordiger van een bepaald kunstambacht. In onze...
Afbeelding
  Kunst versus nullen door Piet van Bragt " De man waggelde op platvoeten achter hem aan. Een zwetende ongeschoren man. Een hol en opgewonden geluid kwam uit zijn keel, alsof er binnen in hem iemand levend was begraven, en hij sloeg met zijn vlakke hand op zijn New York Times, pagina Arts & Letters. "Read this? Stuk over die show bij Abe Silver bij Schleiermemacher. Silver is heading for the top of the charts, nu Geiselhart op Louisana is uitgekeken. Dat schrijft Ronsted, het serpent. De hele stad weet het nu. Geiselhart is uitgekeken op Lafayette   Louisiana. My name is mud, you sneak! Hoe heb je me dat aan kunnen doen". Frans Kellendonk beschrijft in zijn roman 'Het Mystieke Lichaam' in de persoon van Geiselhart het fenomeen moderne kunst en criticus.   Deze criticus vertoont niet het beeld van de gezellig napratende commentariĆ«rende, prijzende, berispende of afkeurende bekende commentator, maar ontpopt zich als een heuse macht binnen het mechanisme ...
Afbeelding
  De wijsheid van de opstand door Piet van Bragt Albert Camus:   “CreĆ«ren is twee keer leven” Albert Camus, foto Anton Foek  "Ingescheept lijkt me een juistere term dan geĆ«ngageerd, die minder relevant is. Het is voor de kunstenaar immers geen vrijwillig engagement, maar eerder een militaire dienstplicht. Iedere kunstenaar wordt tegenwoordig ingescheept in de galei van zijn tijd en daar moet hij zich bij neerleggen, zelfs als hij van oordeel is dat die galei naar haring stinkt, dat de slavendrijver hem echt te vaak afsnauwt en bovenal dat de kaap niet wordt gerond. We zitten op volle zee en de kunstenaar moet net als de anderen roeien als het zijn beurt is, indien mogelijk zonder te sterven, dat wil zeggen dat hij door moet gaan met leven en scheppen." [1 ] De kunstenaar plaatst zichzelf als speler in de arena. De Franse filosoof en schrijver Albert Camus ontwikkelde hierover gedachten. Camus zegt dat de kunstenaar daar iets op het spel zet, want scheppen vandaag, ...
Afbeelding
  Het menselijk lijden bij Antonio Saura Een kunstbeschouwing over kunst en religie Door Piet van Bragt ‘De mensch heeft het vermogen en de neiging om naast en in plaats van zich zelf en de gestalten die hij ontmoet, andere gestalten te plaatsen, 'verbeeldingen'. Hij stelt 'symbolen ' van de levende werkelijkheid, die hem omringt, d.w.z. hij schept zich representanten van die werkelijkheid, 'beelden', waarin de gestalte, die hij waarneemt, en de gestalte, die hij schept samenvallen. Een beeld is een door den mensch geschapen vertegenwoordiger van een geziene gestalte, die met die gestalte essentieel samenhangt. Het gaat dus om representatie, niet om reproductie .’ Antonio Saura Dit schreef de Groningse hoogleraar Gerard van der Leeuw en de latere PvdA-minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen in het kabinet-Schermerhorn-Drees in zijn boek Wegen en grenzen. Een studie over de verhouding van religie en kunst (1953). Het feitelijke perspectief dat van ...
Afbeelding
  Wetenschapsjournalist Bennie Mols: Hoe werkt  creativiteit (en kunnen computers het ook?) door Piet van Bragt Bennie Mols verzorgde in 2016 de afsluiting van de Algemene Ledenvergadering van de Vrienden van het Van Abbemuseum. Bennie Mols is wetenschapsjournalist. Momenteel gaat zijn aandacht vooral uit naar kunstmatige intelligentie en robotica en het menselijke brein. Over deze onderwerpen publiceert hij regelmatig in wetenschappelijke tijdschriften. Onlangs verscheen een column van hem in de bekende edge.org reeks: Machines die denken . Voor het Robotics Institute van de TUDelft schreef hij samen met twee andere coauteurs  Robotics For Future Presidents , waarin zij leidende figuren in de robotica interviewen. Bekend is zijn boek over Alan Turing:  Turings Tango . Momenteel is hij wekelijks te horen op Radio 1 waarvoor hij als wetenschapsjournalist is aangetrokken. Bennie opende zijn causerie met een vraag aan het publiek. Hij toonde drie kunstwerken en de...
Afbeelding
KARIN VAN PINXTEREN over heimelijke verhalen, over kunstenaarschap, de vorm en inhoud van taal Door:  Piet van Bragt     Steeds als weer een salonavond geprogrammeerd staat is er een gezonde spanning. Kan de gast van de avond het publiek boeien, zal de gast in staat zijn om staande meningen en opvattingen een nieuwe dimensie te geven? Zal de gast in staat zijn om het vaststaande beeld dat in ons gevormd is te laten kantelen? Want, de salonavonden willen net als het museum beleid van het Van Abbemuseum, een motor zijn van nieuwe inzichten. Daarom is het  niet altijd gemakkelijk om gasten te vinden die aan deze moeilijke voorwaarde kunnen voldoen. Maar er zijn van die avonden … Karin van Pinxteren, Classified Laten we beginnen met waarmee Karin ook begon. Een film. De ruimte is een grote lege arena, een gashouder? Een koele en koude ongenaakbare plek die de kleine gebeurtenis het aura meegeeft van kwetsbaarheid. Een vrouw en een meisje. De kleding van bei...